FSC Piektdienas diskusija

Aizvien vairāk Latvijas iedzīvotāju un uzņēmēju izprot un novērtē FSC® (Forest Stewardship Council) sertifikācijas nozīmi mežu apsaimniekošanas un ražošanas jomās, taču FSC ir potenciāls kļūt par platformu, kurā Latvijas iedzīvotāji var ietekmēt ar mežu apsaimniekošanu saistītus jautājumus un procesus. Tā šodien secināts starptautiskajai FSC Friday dienai veltītajā diskusijā par atbildīgu mežu apsaimniekošanu, ko rīkoja FSC pārstāvniecība Latvijā, Pasaules dabas fonds un uzņēmums Tetra Pak.
Datums: sep 30, 2016

Šobrīd katrs piektais Latvijas iedzīvotājs atpazīst FSC simbolu, šis īpatsvars ik gadu pieaug1. Tas nozīmē, ka iedzīvotājiem arvien svarīgāk kļūst tas, vai izvēlētais produkts ir videi draudzīgs, vai tas ir ražots un iepakots no pārdomāti apsaimniekotiem resursiem. Kā diskusijā uzsvēra FSC pārstāvis Latvijā Imants Krūze, “FSC simbols uz dažādiem izstrādājumiem – sākot no sulas pakas pārtikas veikalā līdz dārza mēbelēm un papīram birojā –, ir veids, kā pircējiem palīdzēt noorientēties un sniegt pārliecību, ka ar savu pirkumu un šķietami mazo ikdienas izvēli, viņi atbalsta atbildīgu mežu apsaimniekošanu.”

FSC sertifikāts šobrīd kļuvis par nosacījumu sekmīgai biznesa attīstībai tiem uzņēmumiem, kuru ražošanā izmanto mežsaimniecības produktus. Kopš 2012. gada, kad Latvijā bija izsniegti 174 FSC piegādes ķēdes sertifikāti, to skaits ik gadu ir audzis par aptuveni 10%–15%. “Esmu gandarīts, ka tieši pēdējo divu gadu laikā uzņēmēju interese un izpratne par FSC sertifikāta nozīmi ir augusi īpaši aktīvi. Šobrīd izsniegto piegādes sertifikātu skaits sasniedz jau 300,” informēja I. Krūze. Minētie uzņēmumi ir galvenokārt poligrāfijas, dārza un iekštelpu mēbeļu ražošanas un kokapstrādes uzņēmumi u.c., kuri ražošanā izmanto FSC sertificētu koksni. Latvijā šobrīd ir sertificēti aptuveni 1,3 miljoni hektāru meža. Lai arī Latvija sertificēto mežu apjoma ziņā ir līdzvērtīga tādām valstīm kā Somija, Vācija un Lielbritānija, tomēr liels potenciāls ir arī privāto mežu sertifikācijai.

Pasaules daba fonda direktors Jānis Rozītis diskusijā norādīja, ka FSC daudzviet pasaulē ir kļuvusi par platformu, kas veicina sabiedrības izpratni par atbildīgu meža apsaimniekošanu un iesaista cilvēkus meža apsaimniekošanas jautājumu apspriešanā. “FSC ir instruments, kas nodrošina tiešu saikni starp mežsaimniecību un patērētāju. Iespēja sabiedrībai līdzdarboties un ietekmēt šo nozari. Līdz šim FSC ietekmē Latvijā panākti būtiski uzlabojumi, piemēram, darba drošības jautājumos un mežu apsaimniekošanā,” diskusijā sacīja J. Rozītis.

Pirmais uzņēmums pasaulē, kas sāka piedāvāt FSC sertificētu dzērienu iepakojumu, bija Tetra Pak. Marija Slaidiņa, Tetra Pak Baltijas projektu vadītāja vides jautājumos, norāda: “Veikalu plauktu pārpilnībā iepakojums kļūst par reklāmu, ražotājiem sacenšoties par pircēja uzmanību, lai tieši šis produkts nonāktu iepirkumu grozā. Tāpēc iepakojums ir viens no lielākajiem ražotāju izaicinājumiem, domājot tieši par ilgtspējas nodrošināšanu un tāda iepakojuma izmantošanu, kas var ne tikai pildīt savas funkcijas un pārdot produktu, bet vienlaikus arī maksimāli mazināt

kaitējumu videi un cilvēkam. Izstrādājot iepakojuma dizainu, ražotājam šodien ir iespēja izvēlēties otrreiz pārstrādājamus un atkārtoti lietojamus izejmateriālus. Tā no pagājušā gada novembra viss Tetra Pak iepirktais kartons nāk no FSC CoC sertificētiem piegādātājiem, un mūsu mērķis laika gaitā ir panākt to, ka arī viss saražotais iepakojums būtu ar FSC zīmi, jo esam pārliecināti – labs iepakojums labai dzīvei ir videi draudzīgs iepakojums.”

Astoņu gadu laikā kopš Tetra Pak izmanto FSC sertificētu koksni kartona iepakojuma ražošanā, pieprasījums pēc videi draudzīga iepakojuma ik gadu pieaug. Tā pērn visā pasaulē tika pārdoti jau 54 miljoni Tetra Pak dzērienu kartona iepakojumi ar FSC zīmi. Latvijā pērn tie bija 74% no visiem Tetra Pak saražotajiem dzērienu kartona iepakojumiem, kas ir par trešdaļu vairāk nekā 2014.gadā. Salīdzinājumam Lietuvā šis īpatsvars ir 47%, Igaunijā 40%, savukārt Zviedrijā – 65%.

“Tā ir nepieciešamība, lai iegūtu priekšrocības,” komentējot FSC sertifikāta nozīmi sacīja dārza mēbeļu ražotāja, SIA Ekju valdes loceklis Jānis Splīte. Diskusijā viņš uzsvēra, ka daudzos eksporta tirgos pieprasījums pēc FSC sertificētiem produktiem ir audzis, tāpēc sertifikācija palīdz biznesa attīstīšanā un veido uzņēmēju izpratni par to, kā pareizi veidot ilgtspējīgu un atbildīgu biznesu.

Mežsaimniecības nozares pārstāvis, uzņēmuma Bergvik Skog mežsaimniecības direktors Kārlis Blūms diskusijā norādīja uz ieguvumiem, ko FSC sertifikāts dod mežu nozarei un sabiedrībai kopumā: “Sertifikācija ir parādījusi, ka FSC ietekmē ne tikai dabas aizsardzības jautājumus, bet arī virkni citu, tostarp, darba ņēmēju tiesības un sabiedrību kopumā.”

Papildu informācijai:

Imants Krūze,

FSC pārstāvis Latvijā

i.kruze@lv.fsc.org

T: +37126135551